Moet ik wel op zoveel social media kanalen aanwezig zijn?

Het is voor veel ondernemers een vraag: moet ik wel op al die social media kanalen aanwezig zijn? Vaak wordt er gekozen om op zoveel mogelijk kanalen aanwezig te zijn. Ik begrijp het wel, je wilt natuurlijk zoveel mogelijk zichtbaar zijn en geen klanten mislopen. Maar is het het wel waard om zoveel tijd en moeite te steken in het up-to-date houden van al die social media kanalen? In dit artikel lees je hoe je stap voor stap bepaalt welke kanalen voor jou relevant zijn.

Wie is jouw doelgroep?

Als je jezelf afvraagt op welke social media kanalen je aanwezig moet zijn, dan is het eerst belangrijk dat je in kaart brengt wie jouw doelgroep is. Wat zijn specifieke kenmerken van jouw doelgroep? Denk hierbij aan kenmerken zoals leeftijd, interesses, pijnpunten van jouw doelgroep, maar ook wat jouw doelgroep met elkaar gemeen heeft.

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is, dan ga je vervolgens achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Verplaats jezelf in een potentiële klant: via welke kanalen zou een klant informatie ophalen over jouw product of dienst?

Wat is het doel van jouw content?

Het is natuurlijk leuk om mooie content te creëren op social media, maar heb jij wel een doel achter de content die je deelt? Zorg dat je weet wat je wil bereiken met het plaatsen van de content die je deelt. Wat is uiteindelijk het doel dat jij wilt bereiken met social media?

Wat voor soort content ga je plaatsen?

Vervolgens is het van belang om na te denken over het soort content dat je wilt gaan delen. Ook hierbij is het belangrijk dat je jezelf inleeft in jouw doelgroep. Wat voor content wil mijn doelgroep zien? Je kan dit achterhalen door te analyseren wat voor succesvolle content jouw concurrenten maken. Maar het is ook een mogelijkheid om aan jouw doelgroep te vragen wat voor soort content zij graag zouden willen zien.

Ga jij voor kwantiteit of kwaliteit?

Om terug te komen op de vraag of je wel op zoveel social media kanalen aanwezig moet zijn: ik ben er zelf van overtuigd dat je je het beste kan focussen op één of maximaal twee kanalen. Als kleine onderneming kan het een dagtaak zijn om al die kanalen goed bij te houden. Je kan jezelf beter volledig focussen op één kanaal, dan focussen op vijf verschillende kanalen. Beter één kanaal goed, dan vijf kanalen half.

Maak een keuze

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is, wat jouw doel met social media is en wat voor soort content je gaat delen, dan kan je met deze inzichten een goede keuze maken welke social media kanalen het meest geschikt hiervoor zijn. Maak een keuze voor maximaal twee kanalen waar je je volledig op gaat focussen. Vind je het lastig om een keuze te maken? Dit artikel over het kiezen van de juiste kanalen helpt je daarbij.

Als laatste wil ik je een reminder geven dat mensen die op social media over hun tijdlijn scrollen, vrijwel nooit koopgericht op zoek zijn naar een specifiek product. Als je dus als bedrijf van plan bent om iets te verkopen, dan kan het veel interessanter zijn om je te focussen om beter gevonden te worden in Google, aangezien bezoekers hier al veel specifieker op zoek zijn naar een product of dienst.

SHARE:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blog abonnement

Hi, ik ben Marlou!

Copywriter & communicatiespecialist. Ik help organisaties met het bereiken van hun doelgroep. Via deze blog deel ik mijn kennis en inspiratie. Meer weten? Neem gerust contact met me op.

Mijn nieuwste blogs

Mijn schrijfhulp inschakelen?