Klantverhalen: een kijkje in de keuken van driesterrenrestaurant De Librije

Sinds een tijd werk ik samen met Trendsetters in Business. Een jong en innovatief bedrijf dat inspiratiedagen op het gebied van klantbeleving organiseert. Dit doen ze op een bijzondere locatie: De Librije in Zwolle. Het driesterrenrestaurant van Jonnie Boer en zijn vrouw. Zij weten als geen ander hoe je een optimale klantbeleving creëert. Aangezien ik Trendsetters in Business help met hun communicatie, moet ik natuurlijk wél even weten wat ze precies doen. Daarom kreeg ik laatst (letterlijk) een kijkje in de keuken van De Librije. Een inspirerende dag, volledig in het teken van klantbeleving. Heel tof om mee te maken! Benieuwd? In deze blog deel ik mijn ervaring.

De NPS Xperience

Vorige week donderdag was het zover: de NPS Xperience bij De Librije. Van tevoren wist ik niet precies wat ik moest verwachten. Een überchique restaurant met strak gedekte tafels en wit tafellinnen? Bediend worden door obers in een driedelig pak? Dat was beide niet aan de orde. Begrijp me niet verkeerd: ik geniet van een maaltijd op niveau, maar met een stijve sfeer maak je mij niet blij. Gelukkig was dit bij De Librije een ander verhaal. De sfeer was er relaxed en ik voelde me er direct op mijn gemak. Toch is De Librije geen restaurant waar je ‘gewoon’ even gaat eten. Dat merk je meteen. Het personeel van De Librije doet er alles aan om je een onvergetelijke avond te bezorgen. Maar hoe doen ze dat?

Klantbeleving bij De Librije

Het is lastig om exact onder woorden te brengen hoe ze het aanpakken bij De Librije. Als gast lijkt het allemaal heel vanzelfsprekend. Vanaf het moment dat je binnenkomt klopt het allemaal en kom je niets tekort. Of beter gezegd: het is boven verwachting. En dat zit ‘m in de details.

De dingen gaan bij De Librije allemaal net even anders dan je verwacht. In positieve zin. Bij binnenkomst weten ze direct wie je bent en waarmee ze jou blij maken. Het wachten op een tafel is bij de Librije overigens ook geen straf. Zelfs dat is een beleving, in in een ontspannen ambiance. Bestel je koffie of thee? Dan ga je er waarschijnlijk van uit dat ze deze ‘gewoon’ in een theeglas of koffiekopje serveren. Maar niets is minder waar. Zelfs zoiets simpels als de theeglazen en koffiekopjes zijn anders dan je verwacht bij De Librije. En dat is nu precies waarmee ze hun gasten telkens weer weten te verbazen.

Natuurlijk gaat dit niet allemaal vanzelf – hoewel dat misschien soms wel zo lijkt. Achter de klantbeleving bij De Librije zit een visie, plan en een team. Een club medewerkers die volledig gaat voor een optimale beleving. Dag in dag uit, elke dag weer.

Jouw klanten verrassen

Wil je jouw klanten ook verrassen met een ervaring boven verwachting? Dan zul je daar iets voor moeten doen. De klant behandelen zoals jij zelf graag behandeld wordt en ‘gewoon een goede service verlenen’ is hiervoor niet voldoende. Het gaat erom dat jij je in de klant verdiept en oprechte interesse toont. Wie is deze persoon waar maak ik hem blij mee? Wat kan ik doen om deze persoon een ervaring boven verwachting te bezorgen? Uiteraard is hier geen standaard handleiding voor. Optimale klantbeleving is voor iedereen anders en daar is creativiteit voor nodig. Het is immers niet iets dat je van tevoren voor 100% kunt uitdenken. Natuurlijk kan het zo zijn dat je een bepaalde visie op klantbeleving hebt, maar de details in de uitvoering zijn voor iedere klant en in iedere situatie anders.
klantbeleving

Creativiteit en inspiratie

Kun jij wel wat extra creativiteit en inspiratie gebruiken op het gebied van klantbeleving? Dan is de NPS Xperience bij De Librije wat mij betreft zeker een aanrader. Het is een dag vol inspiratie, verbazing en creativiteit. Het fijne vond ik dat de trainers je uitdagen om de voorbeelden van De Librije te koppelen aan jouw eigen werk. Van welke dingen die De Librije doet kun je iets leren en hoe pas je deze toe in je werk? Tijdens de NPS Xperience komt het allemaal aan bod.

Wat levert het op?

Overweegt je als organisatie om de NPS Xperience aan te bieden aan jouw medewerkers? Een goede keus. Je trakteert je collega’s hiermee niet alleen op een inspirerende dag, maar je geeft hen ook handvatten om zelf het verschil te maken. Om zelf zulke memorabele momenten voor klanten te creëren en van elke klant een ambassadeur te maken. Heeft de klant iets nodig? Grote kans dat hij direct aan jouw organisatie denkt. Een excellente klantbeleving vergeet je immers niet zomaar!

Ervaar de NPS Xperience zelf

Wil je meer weten over de NPS Xperience bij De Librije of wil je deze dag zelf ook eens ervaren? Schroom dan niet om contact te nemen met Trendsetters in Business. Of neem een kijkje op www.trendsettersinbusiness.nl.

SHARE:

Geef een reactie

Blog abonnement

Hi, ik ben Marlou!

Copywriter & communicatiespecialist. Ik help organisaties met het bereiken van hun doelgroep. Via deze blog deel ik mijn kennis en inspiratie. Meer weten? Neem gerust contact met me op.

Mijn nieuwste blogs

Mijn schrijfhulp inschakelen?