Jouw vak of dienst op een duidelijke manier uitleggen: 3 tips

Je bent vast wel eens in een gezelschap geweest waar iedereen begreep waar het over ging, behalve jij. Ik in ieder geval wel. Bankiers, techneuten, aannemers: ze hebben allemaal hun eigen taal. Prima om die onder elkaar te gebruiken, maar voor buitenstaanders is het lastig om te snappen waar het over gaat. Hoe breng je zo’n onderwerp dan toch duidelijk over aan anderen?

1. Vermijd jargon

Een open deur, maar wel een effectieve: vermijd jargon. Wil je anderen op een duidelijke manier meenemen in je verhaal? Vervang vaktaal dan liever voor termen die iedereen begrijpt. Het liefst op B1- of B2-niveau.

Het grappige aan jargon is dat de betekenis achter de woorden vaak niet eens zo complex is. Obligo (een term uit de bankierswereld) betekent simpelweg een openstaande betalingsverplichting. Waarom maken we het dan toch ingewikkeld? Vaak is het een gewoonte.  Mensen hebben het meestal niet eens door dat ze jargon gebruiken. En tja, onderling bekt het eigenlijk ook wel gewoon lekker 😉 

2. Bedenk wat je wel en niet wilt vertellen

“Ik vertel gewoon zoveel mogelijk, dan komt het vast goed…”

Dit werkt helaas niet altijd zo. Teveel informatie delen werkt in de meeste situaties juist averechts. Stel dat je net zonnepanelen hebt laten leggen. Na het aansluiten legt de installatiemedewerker aan je uit hoe het systeem werkt. Je hoeft niet alle details van de installatie te weten – dat is alleen maar verwarrend voor jou als consument. Wat je wel wilt weten, is welke stappen je moet volgen om de zonnepanelen goed te beheren.

In andere situaties werkt dit op dezelfde manier. Wil je een duidelijke boodschap overbrengen, houd het dan bij de kern: wat moet de lezer of je gesprekspartner echt weten om jouw verhaal te begrijpen? Deel dit, en laat bijzaken en details weg. Indien ze toch relevant zijn, komen ze later wel aan bod.

onderwerp duidelijk uitleggen (1)

3. Geef minimaal één tastbaar voorbeeld

De reden dat sommige thema’s lastig te begrijpen zijn, is dat ze abstract zijn. Je kunt er dan nog zoveel woorden aan vuil maken, maar dat maakt het onderwerp niet duidelijker. Zorg in plaats daarvan liever voor een concreet voorbeeld.

Neem bijvoorbeeld de volgende zin:

 “De omgevingsmanager communiceert met alle stakeholders over de voortgang van de bouw.”

Het is duidelijk dat de omgevingsmanager met de stakeholders communiceert. Maar wat houdt dat communiceren nu precies in? Krijgen ze een telefoontje, brief, brochure?

De volgende zin is concreter:

“De omgevingsmanager stuurt alle bewoners en andere belanghebbenden een brief over de voortgang van de bouw. Daarnaast is er op 7 september een informatieavond. Op deze avond beantwoordt de omgevingsmanager alle vragen van bewoners.”

Dit geeft de betrokkenen een stuk meer duidelijkheid. Ze weten wat ze kunnen verwachten!

Communicatiehulp nodig?

Hopelijk helpen de bovenstaande tips je om vakgerelateerde onderwerpen op een duidelijke manier aan anderen uit te leggen. Heb je behoefte aan structurele communicatiehulp binnen je organisatie? Ik ondersteun je graag met het schrijven van teksten voor interne en externe communicatiedoeleinden. Dit kan op freelance- of interimbasis.

Neem gerust contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

SHARE:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blog abonnement

Hi, ik ben Marlou!

Copywriter & communicatiespecialist. Ik help organisaties met het bereiken van hun doelgroep. Via deze blog deel ik mijn kennis en inspiratie. Meer weten? Neem gerust contact met me op.

Mijn nieuwste blogs

Mijn schrijfhulp inschakelen?