Zo creëer je een goede opbouw van teksten op je website

Tegenwoordig is het kinderspel om meer over een bedrijf te weten te komen via internet. Met een simpele zoekopdracht via Google kom je meestal direct op de homepage terecht. Je website moet bezoekers dus meteen een duidelijk beeld geven van jouw organisatie. Let hierbij wel op dat je niet in een keer alle informatie aanreikt, maar doseer! Wek eerst interesse en begin bij de basis, voordat je de lezer inhoudelijk meeneemt. Een goede opbouw van teksten op de website helpt daarbij.

Hoe creëer je de juiste opbouw van teksten op je website?

De juiste opbouw van teksten op de website is niet voor elk bedrijf hetzelfde. Voor een webshop ziet deze er bijvoorbeeld anders uit dan voor een bedrijf in de dienstverlenende sector. Kopieer dus niet klakkeloos de indeling van een ander bedrijf, maar bedenk welke opbouw voor jouw bedrijf of product logisch is. Toch zijn er wat mij betreft een aantal basistips die voor vrijwel elke website toepasbaar zijn. Laten we eens kijken.

Welke informatie wel en welke niet?

Het effect van beeld op een website wordt nog best vaak onderschat. Zelf ben ik er 100% voorstander van, maar let wel op de onderstaande zaken:

  • Het beeld moet bij de boodschap passen;
  • Zorg er dus voor dat beeld en tekst elkaar versterken (en niet tegenspreken!);
  • Ga voor een statische afbeelding op de homepage en wees voorzichtig met bewegende beelden of sliders. Dit leidt vaak af en zorgt voor een warrig effect.

Vind de balans tussen ‘trigger’ teksten en inhoudelijke stukken

Een ander aandachtspunt voor de opbouw van teksten op je website is de juiste balans tussen ‘trigger’ teksten en inhoudelijke teksten. Lange lappen tekst in dezelfde lettergrootte zonder tussenkoppen zijn niet voor websites. In een boek leest dat prima, maar op een website niet. Een website lees je meestal niet woord voor woord, maar je scant ‘m. Daarom is belangrijk dat het geheel klopt en dat je verschillende koppen en tekstblokken gebruikt. Hieronder een voorbeeld van hoe ik dat op mijn website doe:

Vergeet de contactbuttons niet

Is het doel van de website dat potentiële klanten contact met jouw organisatie opnemen? Zorg dan voor voldoende contactbuttons op je website. Op het moment dat de lezer interesse heeft in jouw product of dienst moet het eenvoudig zijn om contact op te nemen. Laat de lezer niet zoeken, maar maak contact opnemen simpel!

Contact opnemen met mij

Wil je graag contact met mij om te bespreken wat ik voor je kan betekenen? Ik help je graag met het schrijven van diverse teksten. Via de onderstaande knop bereik je me direct. Liever zelf aan de slag met de teksten voor jouw website? Lees hier hoe je jouw teksten duidelijk en lekker leesbaar maakt.

SHARE:

Geef een reactie

Blog abonnement

Hi, ik ben Marlou!

Copywriter & communicatiespecialist. Ik help organisaties met het bereiken van hun doelgroep. Via deze blog deel ik mijn kennis en inspiratie. Meer weten? Neem gerust contact met me op.

Mijn nieuwste blogs

Mijn schrijfhulp inschakelen?